duminică, 4 mai 2008

agonie vizuala

poezia se poate manifesta in mod traditional, asa cum stiti cu totii, prin intermediul cuvantului scris. si vrand-nevrand ati luat contact cu ea astfel. insa, ca in fiecare domeniu de lucru al omului, si in poezie autorii au cautat noi feluri de exprimare, de captare a atentiei, si poate, desi efectul nu este aparent acesta, de a o face mai accesibila celorlalti. modalitatile sunt multiple: renuntarea la o poezie rigida, la structurile clasice, abordarea daca nu a noilor teme, atunci, a unei forme mai aerata, eventual a unei poezii vizuale, in care accentul cade pe asezarea cuvintelor in pagina. printre acestea se poate afla si comunicarea ei prin imagini, rezultatul fiind asa-zisele videopoeme. am gasit cateva videopoeme ale caterinei davinio, reprezenanta a genului, insa la prima vedere acestea constituie niste aparitii ciudate.

a story

the enemy



in romania, ecourile acestui fenomen apar la tinerii poeti. a existat si un festival al videopoemelor in 2007.


low cost
drumuri si poduri , ambele apartinand lui andrei ruse.




***
Agonia se trage din latină şi înseamnă luptă, zbatere, preocupare.

5 comentarii:

eve spunea...

Nu-mi place cum apare aici "comentezi?"...Sincer, nu as avea ce sa comentez, decat un "multumesc, Ruxandra" ca ai ales videopoemele. Si bravo tie, draguta selectia(e geniala "despre drumuri si poduri"). A, inca un multumesc pentru final, RA e unul dintre zeii mei:D RESPECT! Ar fi frumos sa mai scriu o parere, dar cred ca nu mai are rost, e minunat ca exista asa ceva...cam atat. Eu una ma bucur sa avem si tema asta pe blog, chiar merita!

BOGDAN TEODORESCU spunea...

Hristos a inviat!
Am gasit cu mare placere articolul tau printre altele foarte aseamanatoare cu lectiile de istoria artei, pe care as fi vrut sa le evitam pe blog. Poeziile vizuale au o istorie foarte indelungata care incepe cu Japonia si alte tari extrem orientale, unde elementele vizuale au in aceeasi masura importanta ca si cele literare. In epoca moderna poetii europeni un inceput sa reconsidere factorul vizual ca pe o alterare fireasca a poeziei. In mediul boemei artistice pariziene Guillaume Apollinaire a descoperit caligramele, apreciate pentru caracterul grafic in aceeasi masura ca si pentru cel literar. Filmele postate de tine merita toata atentia pentru poezie, in sensul extins al cuvintului, tot mai extins astazi, la multe secole dupa Grecia antica, unde poezia era arta suprema. Intr-o nota personala pot totusi sa afirm ca ma deranjeaza un pic nota cam depresiva a produselor artistice contemporane dintre care nici acestea nu fac exceptie. B.T.

irina spunea...

da voideopoemele sunt chiar ok...poezia este boala nmea(sa o citesc eu nu am valente artistice ca altii)si videopoemele mi se apr o idee geniala:-?sunt de acord cu evelina ai ales niste videio poeme geniale:)

nicole spunea...

Imi place mult conceptul de la "the enemy".

Si cu privire la faptul ca textele sunt depresive...cam 25% din romani au sau au avut tulburari psihice (episoadele depresive se pun la socoteala)..."depresia e sora cu romanu". Vedeti ce face un referat la bio?

nicole spunea...

@ Evelina

Ca sa arat ca sunt sensibila la cererile publicului, am scos "comentezi?"-ul de acolo.